Петролните разливи увеличават нивото на арсен в океана

Петролните разливи могат да увеличат нивото на токсичния химикал арсен в океана, създавайки допълнително дългосрочни рискове за морската екосистема, съобщи „Сайънс дейли“.
Арсенът може да бъде открит в минерали и присъства в състава на петрола. Ако нивото на химикала в морската вода достигне достатъчно високи нива, той може да попадне в хранителната верига. Освен това може да разстрои процеса на фотосинтеза при морските растения и да увеличи риска от генетични изменения при животните. Замърсяването може да се предаде и на птиците, които се хранят с морски животни, засегнати от арсена.
Проучването, направено от Лондонския имперски колеж, установило, че петролните разливи могат частично да блокират естествената филтрираща система на океаните и така да попречат на изчистването на арсена от водата. Химикалът може да бъде открит в океаните в естествено състояние, но утаечният слой на морското дъно действа като филтър, който отстранява арсена от водата и поддържа нивото му ниско. Той обаче попада в океана и от отпадъчните води от петролните платформи, както и от инцидентни разливи и течове от подземни петролни резервоари.
Учените твърдят, че тяхното изследване демонстрира как химичният състав на утаечния слой в Мексиканския залив може да бъде засегнат от огромния петролен разлив, който продължава да се разпростира там. „Не можем с точност да измерим нивото на арсен в залива в момента, тъй като разливът се разраства. Истинската опасност обаче се крие в способността на арсена да се натрупва, което означава, че всяко последващо увеличаване на разлива повишава нивото на този замърсител в морската вода. Нашето проучване е напомняне, че петролните разливи могат да създадат токсични бомби със закъснител, застрашаващи морската екосистема в бъдеще“, обяснява проф. Марк Сефтън от Лондонския имперски колеж.