Регенериране на артерии може да направи байпаса ненужен

Нов метод за регенериране на артерии може да доведе до създаването на „биологичен байпас“ - неинвазивен начин за третиране на заболяване на коронарните артерии, съобщи „Сайънс дейли“.
Изследването е извършено от учени от медицинския университет в Йейл и техни колеги и ще бъде публикувано в априлското издание на Journal of Clinical Investigation.
Запушването на коронарните артерии с плака намалява количеството кръв и кислород, доставяни до сърцето. С времето това блокиране може да доведе до силна болка в гърдите или дори до инфаркт. Тежки запушвания при много от важните кръвоносни съдове може да наложи поставянето на коронарен байпас, което е сериозна инвазивна операция. „Успешното регенериране на нови артерии може да предостави биологическа алтернатива за пациенти, на които се налага да бъде поставен байпас“, посочва водещият автор на изследването Майкъл Саймънс, който завежда кардиологочната секция в Йейлския университет по медицина. В миналото изследователите са използвали фактори на растежа – протеини, които стимулират растежа на клетките. Този метод е бил прилаган за създаване на нови артерии, но безуспешно. Саймънс и неговият екип провели изследвания при мишки и данио рерио (риба-зебра), за да установят дали могат да стимулират регенерирането на артерии с включването и изключването на две сигнални пътеки – ERK1/2 и P13K. “Открихме, че съществува преплитане между двете сигнални пътеки. Едната половина на първата сигнална пътека потиска другата. Когато ние потиснем този механизъм, успяваме да регенерираме артерии“, посочва Саймънс. „Вместо да използваме фактори на растежа, ние спряхме инхибиторния механизъм, като използвахме лекарство, което е насочено към конкретен ензим, наречен P13-киназа инхибитор“, обяснява още той.
По думите му локализирането на тази инхибиторна пътека дава възможността за разработване на нови медикаменти за създаване на нови артерии. Следващата стъпка е това откритие да се тества клинично и при хора.