Кръвоносните съдове - ключ към неограничен растеж на стволови клетки

Революционно откритие на американски учени показва, че ендотелиалните клетки – основните градивни блокове на съдовата система, произвеждат фактори на растежа, които могат да помогнат за произвеждането на неограничени количества възрастни стволови клетки и техни поколения в продължение на седмици, съобщи „Сайънс дейли“.
Досега възрастните стволови клетки живееха най-много по четири или пет дни въпреки всички усилия да бъдат отгледани техни култури.
“Това е революционно изследване с потенциално приложение при регенерирането на органи и потискането на растежа на раковите клетки“, посочи д-р Антонио Гото от университета Корнел. Откритието прокарва идеята, че кръвоносните съдове не са просто пасивни канали за доставка на кислород и хранителни вещества, но и че те са програмирани да поддържат и разпространяват стволови клетки и техните зрели форми във възрастните организми. Използвайки оригинален подход за овладяване на потенциала на ендотелиалните клетки, учените ги култивирали съвместно със стволови клетки, при което установили начини за произвеждане на неограничен брой „кръвни“ стволови клетки, което на практика може да премахне препятствията пред трансплантирането на костен мозък. В момента стволовите клетки, извлечени от костен мозък или от пъпна връв, са използвани за лечение на пациенти, които имат нужда от трансплантация на костен мозък. В по-голяма част от случаите трансплантациите на стволови клетки са успешни, но поради недостига на генетично подходящ костен мозък или кръвни клетки от пъпна връв много пациенти не могат да се възползват от тази процедура. Моделът, използван при проучването, може да бъде приложен и за произвеждането на големи количества функционални стволови клетки от други органи като мозък, сърце, кожа и дробове.
В органите на възрастните организми се намират твърде малък брой стволови клетки, поради което използването им за регенериране на органи е непрактично. Досега стратегиите за увеличаване на културите на възрастните стволови клетки, при които неизменно се използваха животински растежни фактори, серум и генетично изменени подхранващи клетки, не успяваха да постигнат значителен успех. Това изследване обаче, при което се използват ендотелиални клетки за размножаването на стволови клетки без добавени фактори на растежа и серум, най-вероятно ще доведе до революция в използването на възрастни стволови клетки и регенерирането на органи, както и в дешифрирането на сложната физиология на възрастните стволови клетки.