Откриха защо някои хора остаряват по-бързо от други

Холандски и британски учени откриха специфични генетични варианти, които обясняват защо някои хора остаряват по-бързо от други, съобщи Ройтерс.
Според тях тези открития представляват важна стъпка към по-доброто разбиране на рака и свързаните с възрастта заболявания. Учените са анализирали над 500 хиляди генетични варианта от човешката генетична карта и са открили, че хората със специфични варианти на гена, наречен TERC, е по-вероятно да са с три до четири години биологично по-състарени.
“Нашето изследване показва, че някои хора са генетично програмирани да остаряват с по-бързи темпове. Този ефект е по-ясно изразен при хората с този генетичен вариант“, посочва Тим Спектър от Кралския колеж в Лондон, който е съавтор на изследването. Учените обясняват, че съществуват два вида стареене – хронологично, което се измерва с годините, и биологично, при което клетките на някои хора са по-млади или по-стари в сравнение с тяхната действителна възраст. „Съществува все по-сериозно доказателство, че рискът от заболявания, свързани с възрастта, включително сърдечни заболявания и някои видове рак, са по-тясно свързани с биологичната, отколкото с хронологичната възраст“, смята Нилеш Самани, професор по кардиология в британския университет Лестър, който е участвал в изследването.
Учените са изследвали структурите, наречени теломери – защитните участъци в края на хромозомите, чиято дължина се свързва със стареенето на клетките. Износването или скъсяването на теломерите води до преждевременно стареене и рак. Тримата американски учени, открили ензима теломераза, който предотвратява това износване, получиха Нобелова награда за медицина през 2009 г., припомня Ройтерс. Изследователите вече са разполагали с доказателства, че генът TERC, който регулира дължината на теломерите, има ключова роля при стареенето и рака. Според проф. Спектър значението на новото проучване се състои в идентифицирането на специфичните варианти на гена при хората, които предполагат по-голямата вероятност за ранно остаряване.
„Ролята на теломерите ни е известна отдавна, но откритието на общ генетичен вариант при хората е важна стъпка“, посочва Спектър. По думите му носителите на специфичен вариант на този ген имат по-къси теломери и са биологично по-стари. „Като се има предвид връзката между по-късите теломери със заболяванията, свързани с възрастта, откритието повдига въпроса дали носителите на този генетичен вариант са по-заплашени от подобни заболявания“, казва Самани.