Супер земетресение в Атакама е накарало хората да се крият 1000 години

• Публикация:  classa.bg***
  • Дата:
    14.04.2022
  • Сподели:

Гигантско земетресение, отприщило цунами, е ударило Чили преди 3800 години. То е предизвикало такъв хаос у крайбрежните популации, че е отнело 1000 години на хората да се върна по бреговете, казват учените.

Древното супер земетресение трябва да е имало магнитут от порядъка на 9,5. Било е толкова мощно, че е генерирало цунами, което е заляло стотици метри навътре в сушата на Нова Зеландия, която е чак от другата страна на океана.

Откритието е подкрепено от изменения в земната структура, проби от крайбрежни скали и остатъци от морски организми, отнесени далеч от брега от цунамито, чак до по-високи места навътре в пустинята Атакама в Чили. То свидетелства за деструктивната сила на земетресения, които могат да предизвикат цунами и които са останали незабелязани назад в историята.

„Открихме доказателства от морски седименти и остатъци от морски обитатели, които са си живели тихо и спокойно в морето, преди да бъдат изхвърлени на сушата,“ казва геологът и специалист по цунами Джеймс Гоф от Университета в Нов Южен Уелс в Австралия. „Намерихме ги нависоко и навътре в сушата, така че не може да е било просто буря.“

Изследователският екип, воден от антрополога Диего Салазар от Университета на Чили, е провел няколкогодишно проучване на регион в пустинята Атакама, който е особено уязвим на мегаземетресения, заради разположението на южноамериканските тектонски плочи.

Този феномен и неговата сеизмична активност е довел до най-мощното земетресение в документираната история – земетресението Валдивия от 1960 в южно Чили. Същото напрежение в тектонските плочи е предизвикало и това диоаболично, досега недокументирано земетресение и в северната част на страната.