Ядрото на Земята се охлажда по-бързо от считаното досега

• Публикация:  classa.bg***
  • Дата:
    21.01.2022
  • Сподели:

Вътрешността на Земята се охлажда по-бързо, отколкото смятаха учените досега, според скорошно проучване, което предизвиква въпроси за това колко дълго могат да живеят хора на планетата. Оказва се, че вътрешността на Земята се охлажда по-бързо, отколкото сме изчислили по-рано.

Няма точен график за процеса на охлаждане, който в крайна сметка може да превърне Земята в пустиня, подобно на Марс. Но резултатите от ново проучване, публикувано в списание Earth and Planetary Science Letters, се фокусират върху това колко бързо може да се охлади ядрото чрез изучаване на бриджманит, топлопроводен минерал, често срещан на границата между ядрото на Земята и мантията.

„Нашите резултати биха могли да ни дадат нова гледна точка за еволюцията на динамиката на Земята“, казва в съобщение за пресата професорът от ETH Цюрих Мотохико Мураками, водещ автор на изследването. „Те предполагат, че Земята, подобно на другите скалисти планети Меркурий и Марс се охлажда и става неактивна много по-бързо от предполаганото досега.

Границата между външното ядро на Земята и мантията е мястото, където се осъществява вътрешното топлинно взаимодействие на планетата. Научният екип проучи колко бриджманит идва от ядрото на Земята и установи, че по-висок топлинен поток идва от ядрото в мантията, разсейвайки общата топлина и охлаждайки я много по-бързо, отколкото се смяташе първоначално.

„Тази измервателна система ни позволява да покажем, че топлопроводимостта на бриджманита е около 1,5 пъти по-висока от предполагаемата“, казва Мураками в прессъобщението. „Все още не знаем достатъчно за тези събития, за да определим времето им.“