Астрономи дадоха още детайли за най-отдалечения обект, откриван някога в Слънчевата система

• Публикация:  classa.bg***
  • Дата:
    14.02.2021
  • Сподели:

Планетоид – терминът за малко парче скала или прах или лед, обикалящ около слънцето – е подходящо наречен „Farfarout“, след предишния рекордьор, „Farout“, който е открит от същите астрономи през 2018 г. След години на наблюдения на траекторията на обекта по небето, този екип от изследователи обяви, че могат уверено да кажат, че Farfarout е много по-далеч от всеки обект от Слънчевата система, виждан преди.

Farfarout е на 132 астрономически единици (AU) от Слънцето, което означава, че е 132 пъти по-далеч от Слънцето, в сравнение със Земята, и около четири пъти по-далеч от Плутон. Необходими са около 1000 години, докато планетоидът завърши една орбита около Слънцето.

Изследователите изчисляват, че Farfarout е с дължина около 400 километра, което би го поставило в долния край на планетата джудже като Плутон.

„Откритието на Farfarout показва нарастващата ни способност да картографираме външната Слънчева система и да наблюдаваме все по-далеч и покрай ръбовете на Слънчевата система“, казва Скот Шепърд, един от астрономите, открили обекта, в съобщение за пресата. Шепърд работи като изследовател в Института за наука Карнеги.

„С напредъка на технологиите през последните няколко години и съчетаването на големите цифрови фотоапарати с много големи телескопи, стана възможно ефективно да се откриват много отдалечени обекти като Farfarout „, добавя той.„ Въпреки че някои от тези отдалечени обекти са доста големи – с размерите на планети джуджета – те са много слаби поради екстремното си разстояние от Слънцето. Farfarout е само върхът на айсберга на обектите на Слънчевата система в много отдалечените й краища. „

Намирането и изучаването на други подобни отдалечени обекти може да помогне на учените да установят дали има неидентифицирана масивна планета, която се крие в покрайнините на Слънчевата система. Учените са открили намеци за такава планета, често наричана Планета Девет или Планета Х, в далечния мрак. Тези улики идват под формата на по-малки обекти, чиито орбитални пътеки изглеждат изкривени.

Farfarout най-вероятно не може да допринесе за това усилие, тъй като изглежда, че Нептун е променил значително неговата орбита.