НАСА откри „Изгубена галактика“, блестяща от пазвата на Дева

• Публикация:  classa.bg***
  • Дата:
    28.01.2021
  • Сподели:

Тази мъглява спирална галактика е една от най-големите в клъстъра Дева – колекция от над 2000 галактики.

През 50-те години на миналия век, когато астрономът аматьор Лиланд С. Коупланд за пръв път фиксира обектива на телескопа си върху далечна галактика в съзвездието Дева, той вижда зловеща спирала, забулена в прах.

Коупланд – който бил професионален поет, обичащ да пише за космоса – нарича спиралата „Изгубената галактика“, име, което остава и днес, около 70 години по-късно.

По-малко поетичните учени познават тази галактика като NGC 4535, една от най-големите от около 2000 галактики в купчината Дева, разположена на около 50 милиона светлинни години от Земята.

Когато се гледа през космическия телескоп Хъбъл на НАСА, който заснема зашеметяващото изображение по-горе, мъглата, която замъгли изгубената галактика на Коупланд, изчезва, за да разкрие оживено море от звезди, не толкова различни от Млечния път.

Подобно на нашата галактика, „Изгубената галактика“ е спирална галактика с решетки: обширен вихър от звезди с отчетлива структура в центъра. Според НАСА цветовете на тези звезди могат да ни разкажат малко за историята на галактиката.

Жълтеникавият блясък на централната изпъкналост на галактиката сочи пътя към най-старата, най-студената свита на звездите на „Изгубената галактика“, пишат представители на НАСА в изявление; междувременно яркосините облаци, струпани заедно в спиралните ръкави на галактиката, разкриват къде се събират най-горещите и най-младите звезди, запалвайки газа и праха около тях.

Днес не е трудно да се намери „Изгубената галактика“ (особено за космически обсерватории като Хъбъл). Всъщност дългите й елегантни ръце правят галактиката основен кандидат за изучаване на структурата на спиралните галактики.

НАСА публикува изображението по-горе на 11 януари като част от текущо проучване на 38 спирални галактики, разположени в рамките на 75 милиона светлинни години от Земята.

Можете да видите също толкова зашеметяващи изображения на други близки спирални галактики от проучването – известни като Физика при висока ъглова разделителна способност в анкета Nearby GalaxieS (PHANGS) – на уебсайта на проекта.

Ивайло Красимиров