Учени се съмняват в съществуването на тъмната материя

• Публикация:  Classa.bg**
  • Дата:
    11.01.2021
  • Сподели:

Учени от САЩ, Великобритания и Република Корея изразяват предположение, че тъмната материя не съществува. Проучването им, според което е възможно хората да не разбират напълно законите на гравитацията, е публикувано в сп. "Астрофизикъл джърнъл".

Смята се, че тъмната материя съставлява 85 процента от Вселената и създава гравитационни сили, които движат звездите и галактиките.

Въпросната загадъчна материя никога не е наблюдавана директно.

Понятието тъмна материя е въведено, за да се обясни проблемът със скритата маса в космоса. Според законите на небесната механика видимите астрономически обекти трябва да се държат по определен начин. В действителност обаче поведението им е различно от очакваното, сякаш върху тях действат невидими сили.

Стивън Хокинг: Черната дупка не е капан, а врата към друга вселена

Според авторите на настоящото проучване всички гравитационни сили в космоса могат да бъдат обяснени математически, поради което не е необходима теория за тъмната материя.

Изследователите се позовават на алтернативна теория за гравитацията, предложена в началото на 80-те години на миналия век от израелския физик Мордехай Милгром, наречена модифицирана Нютонова динамика (MOND).

Милгром твърди, че гравитационните правила в космоса са по-различни от закона за гравитацията на Нютон. Според модифицираната Нютонова динамика движенията на обект във Вселената зависят не само от собствената му маса, но и от гравитационното привличане на всички други маси в пространството - т.нар. ефект на външното поле.

В своето проучване международните специалисти, които са използвали наблюдения от космическия телескоп "Спицър" твърдят, че са открили признаци за ефекта на външното поле в 153 галактики. Това може да означава, че нашето разбиране за гравитацията в космоса е непълно и всички несъответствия могат да бъдат обяснени с помощта на математика.

Предстои новата хипотеза да бъде тествана върху други астрономически обекти като галактически струпвания.