Растежът на галактиките се следи от черни дупки

Астрономи откриха доказателства за това, че черни дупки възпрепятстват прекаленото нарастване на галактиките, съобщиха „Сайънс“ и lenta.ru.
Откритието бе направено, след като учените изследваха гигантски светещи облаци от водород, известни като Лайман-алфа. Изследвани са 29 облаци Лайман-алфа в район, известен като SSA 22. Облаците, които са с размери няколко стотици хиляди светлинни години, датират от времето, когато размерите на Вселената са били около една шеста от днешните, т.е. отпреди близо 2 млрд. години. Те са разположени на над 11 млрд. светлинни години от Земята. Наблюденията са били извършени с помощта на орбиталните телескопи „Чандра“ и „Спитцер“ в течение на пет дни. Анализите разкриват специфични черти, характерни за излъчването на свръхмасивни черни дупки. Като се има предвид присъствието на черните дупки, изследователите правят заключението, че най-вероятното обяснение на излъчването на светлина от облаците е топлината, която идва от черните дупки при поглъщането на заобикалящата ги материя, както и енергията, която се освобождава при формирането на звезди. По-рано се смяташе, че светлината, излъчвана от облаците Лайман-алфа се дължи на освобождаване на гравитационна енергия.
Изследователите отбелязват, че откритието е в противоречие със съществуващата теория за галактическата еволюция. Според астрономи от Университета в Дърам, Великобритания, облаците Лайман-алфа вероятно представляват определена фаза от еволюцията на галактиките, когато черна дупка в центъра им възпрепятства техния растеж. Като излъчва топлина, която отблъсква галактическите газове, черната дупка не позволява формирането на нови звезди.
Много изследователи смятат, че новата теория представлява убедително обяснение на парадокса защо определени галактики не са нараснали до по-големи размери, значително превишаващи тези на Млечния път например. Според тях масивните галактики задължително трябва да преминат през фазата на облак Лайман-алфа, тъй като в противен случай те биха формирали твърде много звезди и биха достигнали абсурдни размери.