Токсична молекула помага на птиците да виждат посоките на света

Изследователи от университета в Илинойс са открили, че токсична молекула, за която е известно, че поврежда клетките и причинява заболявания, може да играе централна роля в миграцията на птиците, съобщи lenta.ru.
Смята се, че молекулата супероксид има ключово значение в мистериозния процес, който позволява на птиците да „виждат“ магнитното поле на Земята.
Откритието било направено в резултат на „грешка“ от страна на научен сътрудник, смята основният изследовател Клаус Шултен. Сътрудникът не знаел, че супероксидът е токсичен и го сметнал за подходящо вещество в биохимичния процес, включващ протеина криптохром в очите на птиците. Шултен първи предполага, че този протеин е ключов компонент на геомагнитното „чувство“ на птиците. Той смята, че магнитното поле влияе на хода на реакцията на трансфер на електрони, в която участва и криптохромът. За протичането на такава реакция обаче е необходим партньор на криптохрома. Колегата на Шултен предположил, че такъв партньор може да бъде супероксидът. Според Шултен именно токсичните свойства на супероксида му позволяват да изпълнява своята функция. Активните форми на кислорода се образуват в хода на клетъчния метаболизъм и не могат напълно да се изхвърлят от организма. Учените смятат, че именно ограниченият брой радикали гарантира точността на „компаса“ на птиците.