Мозъците на „совите“ и „чучулигите“ функционират различно

Учени от Университета в Алберта, Канада, са открили съществени различния в начина, по който нашите мозъци функционират в зависимост от това дали обичаме да ставаме рано, или сме нощни птици, съобщи „Сайънс дейли“.
Те изследвали две групи хора – тези, които стават рано и се чувстват по-продуктивни сутрин, и онези, които са по-жизнени вечер. Участниците в изследването първоначално били разделени на групи, след като попълнили стандартни въпросници за своите навици.
Чрез магнитен резонанс учените са тествали мускулните движения и възбудимостта на връзките между гръбначния и главния мозък. Те открили, че мозъците на „чучулигите“ са най-активни в 9 часа сутринта, като активността постепенно намалявала през деня. Точно обратното се случвало при „совите“, чиито мозъци били най-активни в 9 часа вечерта.
Сред другите важни открития, които били направени с това изследване, е, че нощните птици ставали физически по-активни през целия ден, докато максималната физическа активност, която „чучулигите“ успявали да произведат, оставала една и съща. Освен това активността на рефлекторните връзки, които пътуват през гръбначния мозък, се увеличавала в продължение на деня и при двете групи. Тези открития показват, че при „совите“ и „чучулигите“ се наблюдават различия във функционирането на нервната система, което би могло да помогне за максимизиране на коефициента на полезно действие при двете групи. Проучването предполага, че „нощните птици“ вероятно имат предимство, що се отнася до физическа активност. Според изследването е възможно раннобудните хора да се представят малко под максимума на своите възможности през цялото време, тъй като системите на централния и гръбначния мозък не работят в хармония. Те обаче най-честно са упорити и съвестни работници. Предишни изследвания са показвали, че тийнейджърите се справят със задачите си по-добре в по-късните часове на деня, тъй като химикалите, отговорни за сънливостта, се освобождават по-късно през нощта и действието им продължава и сутринта. Откритията са публикувани в месечното издание Journal of Biological Rhythms.