Доказаха неоспоримо, че на Марс е имало вода

Наличието на дълъг и дълбок каньон и останки от плажове са вероятно най-сериозното доказателство досега за това, че на Марс е имало езеро, което очевидно е съдържало вода, съобщи вчера Ройтерс.
Снимки, направени от мултифункционалния космически апарат, предназначен да извърши геологично разузнаване и изследване на Марс от орбита – Mars Reconnaissance Orbiter,– показват каньон, дълъг 50 км, съобщи екип от учени от университета в Боулдър, Колорадо. Каньонът вероятно е обхващал площ от 200 кв. км и е бил дълбок около 450 метра.
Вече няма спор, че на Марс е съществувала вода, след като по-рано роботи откриха лед. Има и доказателства, че все още е възможно водата да се просмуква на повърхността, въпреки че вероятно тя се изпарява бързо в студената и разредена атмосфера на Червената планета.
Това обаче е първото неоспоримо доказателство за наличието на брегова ивица на Марс, смятат учените. „Идентифицирането на брегова линия и съпътстващите геоложки доказателства ни позволяват да изчислим размера и обема на езерото, което вероятно се е формирало преди около 3,4 млрд. години“, поясни Гаетано ди Акиле, който ръководи екипа учени.
Водата е ключов фактор за наличието на живот, което подтиква учените усилено да търсят доказателства за него на Марс. Освен това наличието на вода на планетата би могло да се окаже полезно и за бъдещи изследвания. „Делтите и езерата на нашата планета са местата, където могат да бъдат открити най-много доказателства за минали форми на живот. Ако някога е имало живот на Марс, делтите могат да се окажат ключови за разгадаването на биологичното минало на Червената планета“, смята още Ди Акиле.
Според учените това изследване не само доказва, че на Марс е съществувала дългогодишна езерна система, но и показва какво се е случило след края на топлия и влажен период на планетата. Езерото вероятно се е изпарило или е замръзнало след резките климатични промени. Засега обаче не е ясно какво е превърнало Марс от топла и влажна планета в замръзнала пустиня без атмосфера.