Нов теч спря изстрелването на совалката „Индевър“

НАСА отложи изстрелването на совалката "Индевър" заради изтичане на водород от външния резервоар, съобщиха световните информационни агенции, цитирани от БТА.
Проблемът бе открит вчера по време на зареждането на космическия кораб с гориво. Изтичането е на същото място, където преди няколко дни бе открит теч. НАСА отмени изстрелването на "Индевър" миналата събота заради изтичане на водород при пълненето на външния резервоар. Течът, установен при 98 процента пълен резервоар, бе подобен на проблема, довел до отлагането на изстрелването на совалката "Дискавъри" през март.
Ако совалката "Индевър" с шестима американци и канадка на борда не бъде изстреляна до събота, полетът ще може да бъде осъществен не по-рано от 11 юли заради характера на орбитата на Международната космическа станция (МКС).
"Индевър" трябваше да се отправи към МКС вчера от Кейп Канаверал, Флорида, в 05.40 часа местно време. Мисията на "Индевър" се предвижда да продължи 16 дни, като совалката ще бъде скачена с МКС в продължение на 11 дни и половина. Целта е да се достави и инсталира последната трета част от тежащия 1,9 тона японски лабораторен модул "Кибо", в който ще се извършват космически експерименти. Освен това астронавтите ще се заемат с извършването на различни задачи, включително със заменянето на шестте батерии на една от антените на МКС. Пет излизания в Космоса с общо времетраене 32 часа и половина ще са нужни, за да се извършат планираните задачи. С "Индевър" ще пристигне и нов член на екипажа на МКС - американецът Тим Копра, който ще замени японеца Коичи Ваката.
След като през май постоянният екипаж на станцията се увеличи от трима на шестима души, с пристигането на екипажа на "Индевър" обитателите на МКС ще станат 13. За първи път се очаква толкова много астронавти да се съберат заедно на МКС. След полета на "Индевър" ще останат само 7 планирани полета на совалки, за да приключи изграждането на МКС.
Междувременно вчера се очакваше да се състои обществено изслушване на комисия, която разглежда плановете на САЩ за полети на хора в Космоса. Американският президент Барак Обама вече подчерта ангажиментите на страната да се завърне на Луната до 2020 г.