Съживиха бактерии на 120 000 години

Биолози съживиха микроби, прекарали в дебелите ледове на Гренландия 120 000 години, съобщи „Лайв сайънс“.
Устойчивите бактерии, които са открити на около 3000 метра дълбочина, където температурата пада до минус 56 градуса по Целзий, налягането се покачва, а храната и кислородът са недостатъчни, могат да се окажат ключът към разгадаването на възможните форми на живот на други планети.
„Не знаем в какво състояние са открити бактериите. Може да са били в летаргичен сън или със забавен метаболизъм, не знаем със сигурност“, уточнява Джийн Бренчли от Университета в Пенсилвания. Ако са били в летаргичен сън, бактериите са били в състояние, подобно на спорите, при което метаболичните процеси са били сведени до минимум, за да се ограничи размножаването им. Възможно е и бактериите да са поддържали слаб метаболизъм.
За да ги върнат към живот, екип от учени от Университета в Пенсилвания са отглеждали бактериите в лабораторни условия при температура от 2 градуса по Целзий в продължение на седем месеца, след което са ги оставили четири месеца на температура от 5 градуса. В резултат са се получили колонии от първоначално оцветените в лилаво и кафяво бактерии, които учените са нарекли Herminiimonas glaciei.
Според учените жизнеспособността на микробите се дължи отчасти на техния малък размер. По форма микроорганизмите напомнят на Escherichia coli, но са 10-50 пъти по-малки. Освен това те биха могли по-ефикасно да абсорбират хранителни вещества поради по-голямото съотношение площ към обем. Суровите условия, при които тези микроби са оцелели, са най-добрият аналог на възможен извънземен живот, тъй като подобни ниски температури биха могли да запазят клетки и нуклеинови киселини дори в продължение на милиони години, смятат учените. Според тях изследването на подобни микроорганизми може да хвърли светлина върху въпроса какви видове живот биха оцелели в Слънчевата система.