Динозаврите били топлокръвни

Големите четирикраки динозаври не са били студенокръвни, както се смяташе досега, а телесната им температура е била подобна на тази на днешните птици и бозайници, показва изследване, цитирано от „Дейли мейл“.
Откритията, които се базират на изследвания на зъби от динозаври, подкрепят теорията, че динозаврите са били топлокръвни същества, които са регулирали телесната си температура. За разлика от тях съвременните студенокръвни гущери, змии и крокодили не притежават тази способност и телесната им температура се покачва и понижава в зависимост от климатичните условия.
Изследването се базира на анализ на 11 зъба от брахиозавър и камаразавър – два гигантски зауропода, живели преди повече от 150 милиона години. Като измерили нивата на въглеродните и кислородните изотопи в емайла на откритите зъби, учените успели да установят телесната им температура. Така станало ясно, че брахиозавърът е имал температура от около 38,2 градуса, а камаразавърът – около 35,7.
Новото изследване обаче не разрешава напълно спора около метаболизма на динозаврите. Предполага се, че животни с размерите на най-големите зауроподи би трябвало да задържат топлина заради изолиращия ефект на техните огромни тела. В действителност тези динозаври би трябвало да са с по-висока телесна температура, отколкото показват откритите вкаменелости. Това означава, че динозаврите са разполагали с неизвестен за момента метод да се охлаждат, вероятно чрез забавяне на метаболизма си, или пък са се освобождавали от топлината с помощта на специални въздушни мехури в своите тела.