Меркурий може да се окаже "извънземно" в Слънчевата система

Произходът на Меркурий може да се окаже съвсем различен от този на неговите планети-сестри, включително и Земята. Това показват откритията на „Месинджър“ - първия космически апарат в орбитата на най-малката планета в Слънчевата система, съобщи Ройтерс.
Сондата на НАСА, която вече прекара три месеца от едногодишната си мисия в орбитата на Меркурий, е открила на повърхността на най-близката до Слънцето планета огромни залежи от сяра. Според учените те не би трябвало да са там. Това дава основание да се преосмисли произходът на най-малката планета в Слънчевата система и да се търси отговор на въпроса какво й се е случило през последните 4 млрд. години.
“Все едно наблюдаваме напълно нова планета, досега не сме разполагали с подобен наблюдателен пункт“, обясни водещият изследовател Шон Соломон от Института „Карнеги“ във Вашингтон.
Вулканите, изглежда, са изиграли важна роля във формирането на Меркурий, като са предоставили материал за запълването на набраздената от кратери повърхност на планетата. Освен това вулканите са допринесли и за неочакваното количество сяра на повърхността – откритие, което предполага, че Меркурий има различни градивни единици от Венера, Земята и Марс. Учените предполагаха, че температурите на Меркурий, образуван в най-горещата и най-плътна част от първоначалната Слънчева мъглявина, от чиито гравитационен колапс преди 4,6 млрд. години е възникнала Слънчевата система, не би трябвало да позволяват съществуването на леки елементи като сяра.
“Такива елементи обикновено се изгубват в пространството. Меркурий е гореща планета, на която летливите елементи би трябвало бързо да са изчезнали“, обясни Соломон.
Новите снимки на Меркурий разкриват огромни равнини от древна вулканична лава, най-голямата от които се простира на 400 милиона квадратни километра.
Друга изненада е несиметричното магнитно поле, което е по-силно на север, отколкото на юг. Учените все още не могат да обяснят тази асиметрия, но една от теориите е, че магнитното поле на планетата е в процес на обръщане. Меркурий е единствената планета в Слънчевата система, освен Земята, която има магнитно поле. Една от основните цели на мисията „Месинджър“ е да обясни как се е формирал Меркурий. Учените предполагат, че масивното желязно ядро на планетата, подобно на земното, е причината за магнитното поле.
“Месинджър“ е наблюдавал и периодични изхвърляния на електрони в магнитосферата на Меркурий. Първите предположения за този феномен бяха направени през 1974 г., за първи път засечен от сондата на НАСА „Маринър 10“. Учените се надяват също, че с помощта на „Месинджър“ ще разберат дали в кратерите на Меркурий, които са във вечна сянка, се крие лед.