Откриха протеин, който подобрява паметта

Търсенето на вещество, което може да подобрява паметта, достигна нов обрат, след като учени обявиха, че са открили метод, с който намаляват загубата на паметта при лабораторни животни, съобщи „Уолстрийт джърнъл“.
Според изследването, публикувано в списание „Нейчър“, учените от Института по медицина „Маунт Синай“ в Ню Йорк са демонстрирали за първи път как молекула, която се произвежда по естествен път в организма по време на формирането на спомени, изглежда, ги прави по-силни и дълготрайни.
Въпросното вещество е известно като IGF-II (инсулиноподобен фактор на растежа) – подобна на протеин молекула, която оказва влияние върху растежа и развитието на клетките и възстановяването на тъканите. Определени молекули и протеини са необходими за изграждането и подсилването на връзките между нервните клетки в мозъка, които формират дългосрочната памет, и IGF-II, изглежда, е една от тези молекули. Според учените, когато IGF-II е блокиран, животните не могат да си спомнят онова, което са научили. Откритието е важно отчасти защото показва подобрение в така наречената декларативна памет – способността да си спомняме места и факти. Декларативната памет е онази, която засягат болести като Алцхаймер и други форми на деменция, и учените отдавна търсят начини да я подобрят или запазят.
Засега е твърде рано да се каже дали IGF-II ще се окаже полезен при хората, но веществото е по-обещаващо от молекулите, изследвани до момента, смята Елизабет Фелпс – невробиолог в Университета на Ню Йорк, която не е участвала в изследването.
Едно от предимствата на IGF-II е, че веществото може да преминава бариерата кръв-мозък, така че би могло да се вкара в кръвния поток чрез вдишване, а не чрез директно инжектиране в мозъка. Освен това протеинът вече съществува в организма, което означава, че е малко вероятно да е токсичен. Все пак учените ще проверят за евентуални нежелани ефекти върху други клетки в организма, обясни проф. Кристина Алберини от института „Маунт Синай“, която е автор на изследването.