"Кеплер" намери нова слънчева система

Астрономи от НАСА забелязаха нова необикновена слънчева система, в която малки скупчени планети обикалят в тесни орбити около своята звезда, съобщи Ройтерс.
Космическият телескоп „Кеплер“ изпрати данни за над 1200 кандидат-екзопланети, обявиха от американската космическа агенция. Новата слънчева система засега е обвита в мистерия и илюстрира огромното разнообразие, което може да съществува във Вселената. Новата система е наречена Кеплер-11, на името на телескопа, който я е забелязал. Една от най-забележителните особености на слънчевата система е твърде близкото разстояние между отделните планети. Звездата в центъра на системата наподобява нашето Слънце, но е по-студено. Пет от шестте планети в нея са струпани в пространство, което се равнява на дистанцията между Меркурий и Венера в нашата Слънчева система. Освен това те са по-големи от планети във вътрешната част на Слънчевата система – Земята, Венера, Марс и Меркурий. Въпреки това новооткритите планети са едни от най-малките, срещани до момента.
“Планетите са скупчени много близо една до друга – на много по-малко пространство, отколкото във всяка друга известна до момента планетна система, включително и нашата“, обясни Джак Лисауер от Изследователския център на НАСА „Амес“ в Калифорния. Според учените планетите в системата Кеплер-11 наподобяват повече на малки Нептуни, отколкото на гигантски Земи.
До момента астрономите са открили над 500 екзопланети. Повечето от тях са гиганти, тъй като заради големите разстояния най-големите планети са най-лесно забележими. Телескопът „Кеплер“, който бе изстрелян през март 2009 г., измерва светлината от 150 000 звезди в съзвездията Лебед и Лира. Целта на учените е да намерят планети с размерите и състава на Земята, които да се намират в така наречените обитаеми зони, в които е достатъчно топло, за да може да съществува вода в течно състояние, но в същото време не е твърде горещо.
„Открихме над 1200 кандидат-екзопланети – това е повече от всичко, което хората са успели да открият до момента“, каза Уилям Боруки от Изследователския център „Амес“. Той е уверен, че повечето от тях действително ще се окажат планети, което ще бъде доказано през следващите месеци и години. Все още не съществува достатъчно мощен телескоп, който директно да визуализира планета, обикаляща около звезда. Затова учените използват индиректни методи, за да ги откриват. „Кеплер“ измерва светлината, която излъчва една звезда. Когато една планета преминава пред звездата, това засенчва нейната светлина за известно време. Така учени изчисляват размерите и продължителността на орбитата на планетата.