ДНК е един от най-добрите проводници на електрически ток

Учени от Калифорнийския технологичен институт в Пасадена доказаха, че ДНК е един от най-добрите проводници на електрически ток, съобщи Лента.ру. Според изследването части от ДНК, дълги само 34 нанометра, могат да се превърнат в отличен проводник на ток. Това откритие може да се използва при създаването на молекулярни електронни устройства. Екипът използвал за експеримента масив от вертикално ориентирани молекули ДНК, дълги 100 нуклеотида, закрепени на плоска златна пластинка с помощта на специално химическо съединение. Свободният край на всеки отрязък бил снабден с "оцветена" молекула, която свети в яркосиньо при протичането на ток. Когато поставили получената конструкция в електролитен разтвор и приложили средно по големина електрическо напрежение, учените наблюдавали синьо светене. Това потвърдило протичането на електричество през ДНК нанопроводника. Дори при разкъсване на връзката в ДНК веригата електропроводимостта не намалява. Интересно обстоятелство, което учените наблюдаваха, е, че всяка промяна в последователността на азотните бази, създаващи основата на всяка молекула, води до рязко спадане на проводимостта.
Проф. Жаклин Бартън от екипа твърди, че ДНК нанопроводникът все още няма голяма приложимост в създаването на молекулярни устройства. Това е така, защото неговата електропроводимост лесно може да бъде разрушена от външни въздействия. Въпреки това особените условия, при които ДНК съхранява качествата си на проводник, могат лесно да бъдат постигнати, ако подобни нанопроводници се използват в електронни биологични сензорни устройства за откриването на едно или друго вещество.