Откриха ген, който може да удължи живота ни

Човешките клетки имат ограничена продължителност на живота. Те могат да се делят определен брой пъти, преди да умрат. Тази продължителност на живота обаче се рестартира, когато репродуктивните клетки се формират. Затова децата на 20-годишните мъже могат да живеят толкова дълго, колкото и тези на 80-годишните. Как се извършва това рестартиране при човешките клетки, все още е неизвестно. Биолозите от Масачузетския технологичен институт обаче са открили ген, който, изглежда, контролира този процес при дрождите. След като активирали въпросния ген при възрастни клетки на дрожди, продължителността на живота им се удвоила, съобщи сайтът на института. Ако продължителността на живота на човешките клетки се контролира по същия начин, този метод може да се окаже нов подход за подмладяване или за създаване на плурипотентни стволови клетки, обяснява Анджелика Амон, професор по биология. „Ако можем да идентифицираме кои гени спират стареенето, можем да ги накараме да се активират в клетките“, убедена е Амон.
Учените вече знаят, че възрастните клетки на дрождите се различават от младите клетки (клетките на дрождите се делят около 30 пъти). Тези промени, свързани с възрастта, включват натрупване на клетъчни протеини и необичайни структури в ядърцето – клетъчен суборганел в ядрото. Биолозите обаче не били сигурни кои точно от тези маркери са в действителност важни за процеса на стареене. „Никой всъщност не знае какво представлява стареенето. Ние знаем, че тези неща се случват, но не знаем какво в крайна сметка ще убие клетката или ще я увреди“, обясни Амон.
Когато клетките на дрождите се възпроизвеждат, те преминават през клетъчно делене, наречено мейоза, при което се образуват спори. Учените открили, че признаците на стареене изчезват в самия край на мейозата. Те открили, че генът, наречен NDT80, се активира точно по това време. Когато активирали гена при клетки, които не преминавали през мейоза в момента, биолозите установили, че те живеят два пъти по-дълго от нормалното. С активирания ген обаче уврежданията в ядърцето били единствените промени, свързани с възрастта, които изчезвали. Това кара учените да смятат, че промените в ядърцето са основният фактор, свързан с процеса на стареене.
Следващата стъпка е да се установят клетъчните механизми, които предизвикват тези промени. Протеинът, произвеждан от гена NDT80, е транскрибиращ фактор, което означава, че той активира други гени. Сега биолозите от МТИ търсят гените, които активира NDT80 и които могат да се окажат важни фактори за подмладяването.

Защо и слабите хора имат проблеми със сърцето?

Гените, от които зависи стройната фигура, носят риск от сърдечни заболявания и диабет тип 2, които обикновено се свързват с наднорменото тегло, съобщи Би Би Си. Изследване, в което участвали повече от 76 000 души, показва, че вариантите на гена IRS1, които намаляват подкожната мазнина, не редуцират мазнините около вътрешните органи, като сърцето и черния дроб, които са много по-опасни за здравето. Връзката между генетичните варианти и заболяванията се оказала по-ясно изразена при мъжете. Това според учените може да обясни защо 20% от хората с диабет тип 2 страдат от това заболяване, въпреки че поддържат здравословно тегло. Затова слабите хора не бива да са незаинтересовани от здравето си, предупреждават учените.