Електронът се оказа най-кръглият обект

Учени от Импириъл колидж в Лондон направиха най-точните измервания досега на формата на електрона и откриха, че нейната форма е почти идеална сфера, съобщи „Дейли телеграф“.
Експертите са установили, че на субатомните частици не достига съвсем малко, за да са перфектно кръгли – по-малко от 10-27 см. На по-разбираем език това означава, че ако един електрон се уголеми до размерите на Слънчевата система, за да бъде той напълно сферичен, няма да му достига дебелината на едва един човешки косъм.
Физиците от Центъра за студена материя към университета изследвали електроните в молекули на итербиев флоурид. С помощта на лазер те направили измервания на движението на тези електрони, търсейки отличителни колебания, които биха подсказали, че формата на молекулата е изкривена, както би се случило, ако електроните не са изцяло кръгли. Учените не забелязали подобни несъвършенства по време на експериментите, които са продължили повече от десетилетие.
Тези резултати са важни за изучаването на антиматерията – тайнствена субстанция, която се държи точно като обикновената материя, с изключение на това, че притежава обратен електрически заряд. Версията на отрицателно заредения електрон в антиматерията например е положително зареденият антиелектрон, известен като позитрон. Знанието за формата на електрона може да помогне на учените да разберат как се държат позитроните и какви са разликите между материята и антиматерията. Ако учените бяха открили, че електроните не са кръгли, това би доказало, че поведението на материята и антиматерията се отличава повече, отколкото физиците предполагат в момента. Това според тях би обяснило как цялата антиматерия се е изпарила от Вселената, оставяйки само обикновената материя.