Откриха белодробни стволови клетки

Американски учени обявиха, че са открили за първи път човешки белодробни стволови клетки, които имат способността да се самообновяват и могат да дадат важни насоки за лечение на хронични белодробни заболявания, предаде АФП.
Предишни изследвания показаха, че е възможно да се създадат белодробни клетки с помощта на човешки ембрионални стволови клетки. Тази белодробна стволова клетка обаче е била изолирана от хирургически проби от белодробна тъкан на възрастен пациент. „Това изследване за първи път демонстрира истинска човешка белодробна стволова клетка. Тези клетки са изключително умни. Те знаят какво да правят“, казва Пиеро Анверса, директор на Центъра за регенеративна медицина в Бригам, щата Юта. „Откритието на тази стволова клетка има потенциала да предложи на страдащите от хронични белодробни заболявания изцяло ново лечение чрез регенериране или възстановяване на увредени области от белия дроб“, обясни още ученият от италиански произход.
„От една клетка, поставена в правилната среда, могат да се развият възрастни клетки, които да живеят в продължение на 80 години. Приложенията на това откритие са на практика безгранични“, смята д-р Андрю Пекора от Университетския медицински център „Хакенсак“ в Ню Джърси.
Става дума за истинска стволова клетка, тъй като тя има способността да се възстановява, да образува различни видове белодробни клетки, като бронхиоли, алвеоли и пулмонални съдови клетки. След като учените инжектирали клетката в лабораторно животно, те можели да я изолират наново и да я отстранят, след което да я използват за лечение на друго животно със същите резултати.
„Това са важните първи стъпки в разработването на лечение за белодробни заболявания, за които все още не съществува терапия“, посочва съавторът на изследването Джоузеф Лоскалцо. По думите му са необходими допълнителни изследвания, но получените досега резултати са достатъчно красноречиви за влиянието, което това откритие може да има върху възможностите на медицината за регенериране или пресъздаване на нова белодробна тъкан, която да замени увредената. Досега лечението със стволови клетки на белодробни заболявания беше трудно постижима задача за учените, тъй като белият дроб е много сложен орган с различни видове клетки, които се обновяват с различна скорост, припомнят експертите.

Нова надежда за пациентите с болен черен дроб

Пациенти в напреднал стадий на чернодробна болест могат да бъдат лекувани със стволови клетки, взети от тяхната кожа или кръв, съобщи „Дейли телеграф“.
Откритието може да спаси хиляди човешки животи и да премахне необходимостта от списъци с чакащи за трансплантация. Учените са намерили начин да произведат милиони от тези клетки по евтина технология, които могат да бъдат инжектирани в органа и да му помогнат да се възстанови. Това станало възможно, след като кожни и кръвни клетки били върнати в първоначалното им състояние на стволови, а след това били превърнати в чернодробни. Учените инжектирали получените клетки в черен дроб с цироза. Повече от една десета от стволовите клетки се присадили към органа и започнали своята работа без значителни странични ефекти. Тъй като клетките се взимат от пациента, опасността от реакция на организма срещу тях се ограничава до минимум.