Митохондриите могат да се окажат ключът към дълголетието

Митохондриите – вътреклетъчните електроцентрали, оказват влияние върху процесите на стареене, предаде „Сайънс дейли”.
Учени от Университета на Гьотеборг в Швеция са открили митохондриални протеини, чиято липса позволява на други протеинови групи да стабилизират генома. Това на свой ред може да забави развиването на заболявания, свързани с възрастта, както и да увеличи продължителността на живота, убедени са биолозите.
Според някои теории за стареенето на човешкия организъм енергогенераторите на клетките – митохондриите, имат своята роля в този процес. Освен че доставят енергия в подходящата форма на тялото, митохондриите произвеждат опасни странични продукти – реактивни кислородни видове, които атакуват и увреждат различни клетъчни компоненти. В крайна сметка клетката спира да се справя тези увреждания и изгубва способността си да поддържа различни функции, поради което организмът започва да старее. От друга страна обаче, няколко изследвания вече са показали, че определени дисфункции на митохондриите могат в действителност да забавят стареенето, или поне при някои видове гъби, червеи и мухи. Механизмите, които стоят зад тези процеси, все още предстои да бъдат определени.
В своето изследване учените от Университета на Гьотеборг са открили именно такава функция – група митохондриални протеини, участващи в такъв вид регулиране на стареенето. Те установили, че група протеини, наречени MTC протеини, които обикновено участват в синтеза на протеини в митохондриите, имат и други функции, които влияят на стабилността на генома и на способността на клетката да се справя с уврежданията и опасните протеини.
„Когато определен МТС протеин липсва в клетката, например поради мутация на съответния ген, останалите МТС протеини, изглежда, овладяват нова функция. Те получават по-голяма роля в стабилизирането на генома и в борбата срещу протеиновите увреждания и в крайна сметка допринасят за увеличаване на продължителността на живота”, обяснява Томас Нистрьом от Факултета по клетъчна и молекулярна биология. Според него тези изследвания показват, че тази протеинова регулация на процесите на стареене използва същите сигнални пътеки, които се активират при ограничаването на приема на калории, което също удължава живота на много различни видове организми, включително дрожди, мишки и примати.
Някои от МТС протеините, открити в изследването, се срещат и в човешките клетки, което кара учените да предполагат, че тези протеини биха могли да играят подобна роля и в процесите на стареене в човешкия организъм. Експертите смятат, че ако се измени дейността на МТС протеините, може да се подобри способността на клетките да забавят развитието на болести, свързани с възрастта и нестабилността на генома, като рака, както и такива, които са предизвикани от вредни протеини, като Алцхаймер и Паркинсон.