Учените твърдят, че за първи път в историята са обърнали стареенето

Група американски учени, които се стремели да определят ефектите на комбинация от три лекарства, предлагани на пазара, са открили механизма за обръщане на биологичното стареене, според проучване, публикувано миналия четвъртък в списанието Aging Cell.

По-специално, лекарите се питали дали би било възможно да се регенерира тъканта на тимусната жлеза, жизненоважен орган на имунната система, който с възрастта се запушва с мазнини. За тази цел те започнали да инжектират изследваните лица с хормон на растежа. Тъй като този хормон насърчава развитието на диабет, те решили да го комбинират с метформин и прастерон, две лекарства, които обикновено се използват срещу това заболяване.

Експериментът, продължил една година, довел до подобряване на хемограмите на деветте участници - мъже на възраст между 51 и 65 години - като седем от тях претърпяли регенерация на тимуса.

Водещият автор Грегъри Фахи обаче не спрял дотук и отишъл при Стив Хорват, известен генетик, който е открил метода за уточняване на биологичната възраст на хората въз основа на техните генетични маркери.

Хорват открил, че биологичната възраст на всички тествани лица е по-ниска от реалната, като средната разлика е с около 2,5 години.

"Очаквах да видя забавяне на часовника, но не и обрат", каза Хорват пред сп. Nature, описвайки резултатите - постигнати за първи път в историята - като "някак футуристични".

Освен това той отбелязва, че генетичните тестове са извършени шест месеца след като субектите са получили последната доза от лекарствата, което доказва, че лечението има дълготраен ефект.

Въпреки че учените посочват, че експериментът трябва да се повтори с повече хора и под по-строг контрол, той смята, че наличните резултати вече са доста достоверни.

"Тъй като успяхме да проследим промените в рамките на всеки индивид и тъй като ефектът беше много силен във всеки от тях, аз съм оптимист", казва той.