Черната дупка в центъра на нашата галактика свети много повече от нормалното и не се знае защо

Екип от учени от Калифорнийския университет е забелязал, че Стрелец А * (Sgr A *), свръхмасивната черна дупка в центъра на Млечния път, свети 75 пъти повече от обикновено. Стрелец А *, с 4 милиона слънчеви маси, се намира на около 26 000 светлинни години от Земята.

"Това са изображения с повече от 2,5 часа закъснение, заснети през май от обсерваторията WM Keck на Хаваите на свръхмасивната черна дупка Sgr A *. Черната дупка винаги е променлива, но този път бе най-ярката, която сме виждали досега.", написа в Twitter и Astrophysical Journal Letters, Туан До от Калифорнийския университет, Лос Анджелис, водещ автор на проучване за странното сияние на дупката.

"Това нередактирано изображение показва най-ярката Sgr A *, наблюдавана в инфрачервения (спектър). Емисиите, свързани с черната дупка, също се промениха с коефициент 75 през тази нощ. Събужда ли се Sgr A *?", публикува астрономът в друг туитър.

Учените нямат точно обяснение на тази промяна в яркостта на черната дупка, но смятат, че явлението вероятно е причинено от увеличаване на количеството газ, което се поглъща от черната дупка.

"Това увеличение на яркостта и променливостта може да показва период на повишена активност на Sgr A * или промяна в нейното състояние на натрупване", заключават учените и посочват "най-близкото преминаване на звездата S0-2 до черната дупка" през 2018 г. или закъсняла реакция с наближаването на прашния обект G2 през 2014 г. „като възможен физически произход на безпрецедентната яркост на Sgr A * ".