НАСА ще изстреля сателит "планетен ловец"

На 16 април НАСА планира да пусне сондата, TESS - космически телескоп за търсене на екзопланети около някои от хилядите най-ярки и най-близки до Земята звезди.

Ракетата Falcon 9 на компания SpaceX ще бъде отговорна за изстрелването на устройството от Кейп Канаверал (Флорида, САЩ), в една мисия, водена от Технологичния институт в Масачузетс (MIT) и Центъра за космически полети на НАСА.

Смята се, че TESS е наследник на космическата обсерватория Кеплер, която стартира през 2009 г. и е пионер в изследването на екзопланетите. Това са планетите, подобни на Земята по размер. Американската космическа агенция очаква да постигне проучване на 200000 от най-ярките звезди в близост до Слънцето и да открие "най-обещаващите" екзопланети, способни да поддържат живот или да бъдат колонизирани.

Телескопът е оборудван с четири мощни камери и е планирано да наблюдава за поне 27 дни всеки от 26-те сектора, на които ще раздели космическата територия, която ще се изследва в продължение на две години. Освен това звездите, които ще изследва, са "между 30 и 100 пъти по-ярки" от небесните тела, които предшественикът му е наблюдавал.

За да изпълни целта си, TESS ще използва метода на астрономическия транзит, който се състои в откриване на спад на осветеността на звезда, когато по-малка звезда минава пред нея. По този начин, този инструмент ще запише периодичните и повтарящи се намаления на яркостта и ще определя броя на обикалящите около звездата планети. Тази информация ще позволи да се определи размера на тези небесни тела и формата на орбитата им, както и колко време им отнема да обиколят слънцето си.